torsdag 2. desember 2010

For kort tid siden holdt jeg foredrag om mineraler og vitaminer hjemme hos Anne. Anne hadde invitert en del venninner, de fleste var rundt 50. De ville gjerne vite hvilke mineraler og vitaminer de skulle innta som kunne lette menopausen. Kalsium og magnesium er svært vesentlig, det er viktig at disse mineralene er i balanse og at kroppen får tilstrekkelig av dem. Kalium bør også balanseres med kalsium og magnesium. Kalsium er som kjent godt for skjelettet, men er også bra for depresjoner og angst, mangel på kalsium kan forårsake stive og vonde muskler. Mangel på magnesium kan gi kramper i muskulaturen, forårsake tretthet og dårlig nattesøvn. Magnesium er særdeles viktig for sirkulasjonssystemet. Disse mineralene spiller en viktig rolle i hormon produksjonen og funksjonen. I tillegg er det viktig innta et godt B kompleks produkt, B vitaminer har betydning for alle stoffskiftene i kroppen samt celledannelsen og kan motvirke stress. E vitamin kan tas i større doser enn hva som står på pakken, dersom de er kjøpt i Norge. Dette er bare en liten del av hvilke mineraler som kan være til god hjelp under menopausen.

1 kommentar:

  1. Hei Bente!
    Dette er nyttig informasjon for oss middelaldrende kvinner.
    Ønsker deg en trivelig førjulstid!
    Klem fra Marit

    SvarSlett