søndag 5. september 2010


Skogen bugner av deilig sopp, kantareller, piggsopp, skrubb, steinsopp ovs. Det er bare å pakke ryggsekken og dra til skogs. En tur i skogen oppleves som balsam for kropp og sjel, en riktig energi innsprøytning. Sopp i seg selv har kanskje ikke den helt store næringsverdien, men kan være et godt krydder i sauser, egner seg til supper, stuinger, omeletter og paier. Sopp kan tørkes og oppbevares på tette glass igjennom hele vinteren, eller den kan fryses.
FRITYR STEKT SOPP.
Ca 300 g sopp, 1 dl hvetemel, 1/2 ts himalaya salt, 1 egg, 1 dl øl eller vann, 1 ss smeltet smør. Fritering: Olje
Rør sammen mel, salt, eggeplomme og væske til en jevn røre. Tilsett smøret. Pisk eggehviten stiv og skjær den forsiktig i røren. Drypp soppen i røren, la den renne litt av på tøkerull. Friter den til den har fått en gylden farge. Dette paser til kjøtt, fisk, vegetar retter eller kan spises alene.
Lykke til.

2 kommentarer:

  1. Jeg syns sopp er kjempegodt,og bruker det i masse forskjellige matretter. Det blir dessverre innkjøpt i butikken, og ikke selvplukket. Har aldri vært og plukket sopp...
    Stekt sopp, løk, brokkoli og mais er nydelig som tilbehør til blant annet en god biff :-)

    SvarSlett
  2. For et herlig bilde og oppskrift! Jeg har også plukket mye sopp denne høsten og laget deilige retter. Føler meg så priviligert når jeg kommer over lysende kantareller i skogen. Jeg har imidlertid problemer med å fordøye skrubb, selv om jeg steker den både vel og lenge. Ellers går det bra. Klem fra Marit

    SvarSlett