torsdag 23. september 2010


Høsten er den ideelle tiden for smoothie. I alle butikker får vi nå kjøpt nyplukket bær og frukt. Bærene og frukten er fulle av antioksydenter, vitaminer og mineraler. En smoothie er vitaminbomben som vi gjerne kan starte dagen med. Her kommer et par enkle oppskrifter på smoothie som er lett og lage og smaker aldeles herlig.
1 banan, 1/2 granateple, 100g blåbær, ca 1 1/2 dl vann, 2 ss matyoghuet, 1 dl granateplejuice og litt saft fra en 1/2 sitron. Skrell bananen og del den i mindre biter. Ha alle ingrediensene i en blender og blend til det blir en jevn masse. Drikk det gjerne av et høyt glass som har ligget noen minutter i fryseren.
1/2 banan, 1 kiwi, 1 ts vaniljesukker, 1 1/2 dl yoghurt, 1 dl kokosmelk og 1 ts honning. Kjør alt i blender og blend til en jevn masse. Ha i høye glass som har ligget noen minutter i fryseren og pynt med kiwi skiver på toppen. Kos deg.

søndag 5. september 2010


Skogen bugner av deilig sopp, kantareller, piggsopp, skrubb, steinsopp ovs. Det er bare å pakke ryggsekken og dra til skogs. En tur i skogen oppleves som balsam for kropp og sjel, en riktig energi innsprøytning. Sopp i seg selv har kanskje ikke den helt store næringsverdien, men kan være et godt krydder i sauser, egner seg til supper, stuinger, omeletter og paier. Sopp kan tørkes og oppbevares på tette glass igjennom hele vinteren, eller den kan fryses.
FRITYR STEKT SOPP.
Ca 300 g sopp, 1 dl hvetemel, 1/2 ts himalaya salt, 1 egg, 1 dl øl eller vann, 1 ss smeltet smør. Fritering: Olje
Rør sammen mel, salt, eggeplomme og væske til en jevn røre. Tilsett smøret. Pisk eggehviten stiv og skjær den forsiktig i røren. Drypp soppen i røren, la den renne litt av på tøkerull. Friter den til den har fått en gylden farge. Dette paser til kjøtt, fisk, vegetar retter eller kan spises alene.
Lykke til.